Tuky nejsou strašák! Kterým se vyhýbat nemusíte?

Velká spousta lidí považuje tuky za něco špatného a nezdravého, proto se jim snaží vyhýbat jako čert kříži. Je to ale velká chyba, která způsobuje opačný efekt! Tuky jsou pro naše tělo velice důležité, ale POZOR, zdravé tuky. Pomůžeme vám se zorientovat v těch správným a naopak tělu prospěšných tucích.

Proč ze svého jídelníčku tuky nevyřazovat

Jedná se o sloučeninu glycerolu a vyšších mastných kyselin, které naše tělo potřebuje jako zdroj energie. V případě, že tělo tento zdroj energie nedostává, vyrábí si ji v podobě tuků, naneštěstí pro nás, z cukrů a uhlohydrátů. Při tomto procesu si tělo bere větší množství tuků, což vede například k tloustnutí.

Některé důležité vitaminy, kterými jsou například A, D, E a K, jsou rozpustné pouze v tucích, čili vyřazením zdravých tuků z jídelníčku nečerpáte z některých potravin jejich zdraví prospěšné vitaminy.

Zdravé tuky

Mezi nenasycené tuky, které jsou tělu prospěšné, patří například Omega-3 a Omega-6, proto zásobte svou kuchyni rostlinnými oleji, především slunečnicovýmlněnýmolivovým či sezamovým. Nezapomínejte ani na ořechysemínka a avokádo. Tyto tuky jsou nezbytným zdrojem pro zdraví buněk, vývoj a růst svalové hmoty či pro kvalitu vlasů a nehtů.

Nasycené tuky jsou považovány za nezdravé, hlavně z důvodu nebezpečného zvyšování cholesterolu v krvi, které způsobují. Obsaženy jsou především v živočišných potravinách, jako jsou například uzeniny, máslo, tučné maso a sýry, nebo z říše rostlinných tuků je to např. palmový olej. Ovšem ale nasycené tuky jsou v malém množství prospěšné a napomáhají správnému fungování mozku a tvorbě hormonů.

Aby naše tělo fungovalo tak, jak si přejeme a odvděčilo se nám zdravím, je potřeba mít vyvážený a pestrý jídelníček s co největším množstvím čerstvých a průmyslově nezpracovaných potravin.